TIEDOTE 1/2018 (16.3.2018)

1. LENTOKENTÄN TAPAHTUMAT 2018

Tiedossa olevat tapahtumat löytyvät näiden nettisivujen kalenteriosasta. Mikäli jollain on vielä suunnitteilla tapahtumia lentokenttäalueella, on niistä saatava tieto mahdollisimman pian keskustelua ja suunnittelua varten. Tapahtumalla tarkoitetaan lentokentän tavallisesta ilmailutoiminnasta poikkeavaa toimintaa ja varsinkin sellaista, joka voisi aiheuttaa rajauksia lentokenttäalueella.

Ilmoitamme alkavan vuoden tapahtumat Asikkalan kunnan ympäristötoimelle maaliskuun loppuun mennessä.

2. KIITOTIEN 07/25 PÄÄLLYSTYS NÄYTTÄÄ MAHDOLLISELTA

Kauan odotettu asfaltointiprojekti saattaa toteutua vielä tänä vuonna. Rahoitus on lähes kasassa. Asiasta ei kannata vielä hyppiä seinille, monta mutkaa on edessä ennen toteutusta. Asiasta lienee saatu vihiä, sillä yhteydenottoja on tullut runsaasti asiaan liittyen. Asfalttiasioissa jokainen on asiantuntija �� Lisäksi virtaa ehdotuksia siitä mitä ”samalla nyt voisi tehdä” -tyyliin. Kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan ja sähköpostia kannattaa lähettää. Rahoitus ei kuitenkaan (näillä näkymillä) riitä kuin päällystykseen ja siihenkin vain nipin napin. Mahdollisesti viimeistelyssä talkootyökin on tarpeen.

Hanketta valmistellaan tässä vaiheessa Asikkalan kunnan teknisessä toimessa.

3. KEVYTVÄYLÄ 313

Kevytväylä 313 on projekti, jonka tavoitteena on saada kevyen liikenteen väylä Vääksystä Vierumäelle, pituus n. 16 km.

Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiö suhtautuu hankkeeseen myönteisesti, sillä yhteiskunnan infran kaikkinainen lisääminen toimintaympäristössämme on todennäköisesti hyväksi myös lentokentälle.

Projektia toteuttamaan on perustettu tammikuussa 2018 yhdistys, Kevytväylä 313 ry joka vetää hanketta. Taustalla on toki myös Asikkalan kunta sekä lukuisa joukko yrityksiä ja organisaatioita. Hanke on valtakunnallisesti kokonaan uudenlainen tapa toteuttaa tällaisia projekteja ja samalla etsiä tällaiselle väylälle monenlaisia uusia innovaatioita.

Lähtökohtana on, että parannetaan tien 313 (Vääksy-Vierumäki) huonoa liikenneturvallisuutta ja samalla toteuttaa uusi liikunta- ja matkailureitti. Myöhemmin keväällä käynnistetään joukkorahoitushanke, johon kuka tahansa voi osallistua yrityksenä, yhdistyksenä tai henkilönä.